Saturday, June 14, 2008

Demo Masjid Kg. Baru ke KLCC

Semalam, 13 Jun 2008 aku turut serta dalam demonstrasi aman membantah kenaikan harga minyak di Kg. Baru. Demo bermula selepas solat jumaat di Masji Jamek Kg. Baru. Seawal jam 12.00 aku naik lrt jelatek turun ke lrt kg baru. Risau nak bawak moto takut kena road block polis. Moto aku tu dah setahun lebih tak renew roadtax huhuhuhu.

Sebelum khutbah bermula, khatib menasihati jamaah agar tidak turut serta dalam demo. Dalam hati aku berkata alangkah bagusnya kalu khatib dapat menyeru semua polis dan fru untuk turut serta solat jumaat. Sebab aku perati, polis dan fru ni dok melepak jer kat luar nu... agaknya itu la sebahagian ajaran Islam Hadhari, ada had ada hari huhuhuhu

Ok dipendekkan cerita, selesai sahaja imam membaca doa selepas solat, di luar masjid orang ramai sudah berkumpul. Mereka melaungkan takbir dan slogan turun minyak, turun paklah. Aku waktu tu takdelah berarak di barisan depan. Maklumlah dah lama dah 'pencen' dari demo. Kang kalu fru sembur aku tak cukup 'fit' nak lari plak huhuhu. Tapi sebaris dengan aku masa tu ada Mat Sabu dan senior sekolah aku dulu Ust. Faisal ex-presiden pmium.

Ok nak tau kesudahan demo? ikut selanjutnya di http://www.malaysiakini.com/news/84464

p/s: Yang penting sudah ada inisiatif rakyat untuk bersuara. Tak sabar nak tunggu 5 Julai untuk perhimpunan sejuta rakyat !

1 comment:

Anonymous said...

kalau ada gambar lagi bagus....

hari tu demam, tak dapat peluang nak turun demo.

Esok rakyat gombak akan berdemo kat masjid rahimah lepas solat jumaat. jom turun sekali!